Kutatások alapján a különböző médiafelületeken megjelenített képeknek, videóknak az emberek 67%-a tulajdonít nagy jelentőséget, megelőzve ezzel a 63%-ot elérő leírásokat, szöveges posztokat. Vagyis az emberek a vizualitást előrébb helyezik, mint a szöveges tartalmat. A feladat tehát adott: olyan referenciafotókat kell készíteni, amelyek közelebb hozzák célközönségünket. Tartsd észben, hogy az első benyomás mennyire meghatározó, és a vizuális elemek azok, amik először megragadják a látogató tekintetét. Egy szép, minőségi fotó értéket közvetít, megbízhatóságot sugall, és pozitív képet alakít ki munkásságunkról. Ráadásul növelheti a konverziódat.
Természetes fény (napfény)
Mesterséges fény (stúdió világítás, mennyezeti lámpák, stb.)
Kevert fény (természetes + mesterséges fény)
A természetes fény alatt azt a fényt értjük, amit a nap ad nekünk. Akkor is, ha épp felhős az ég, hisz a fényforrásunk ebben az esetben is a nap, csak ekkor nem éles, közvetlen fényt kapunk a napból, hanem szórt fényt.
Az éles fény és a szórt fény között a különbséget leginkább az árnyékokban fedezhetjük fel könnyen. Éles, közvetlen napfény esetén az árnyékok is nagyon élesek lesznek, illetve a megvilágított és az árnyékos rész között nagyon erős lesz a kontraszt. Árnyékban, felhős ég mellett fényképezve pedig sokkal kellemesebb, lágyabb árnyékokat kapunk, kisebb lesz a területek közt a kontraszt. Ezeket a hatásokat természetesen stúdióban, mesterséges fény mellett is tudjuk reprodukálni, bár kevésbé az szokott lenni a cél, hogy az éles, közvetlen napsütést utánozzuk.
A mesterséges fények alatt azokat a fényeket értjük, melyeket lámpákkal, vakukkal hozunk létre. Mesterséges fényeket használva sokkal könnyebb dolgunk van, hisz ezt a fényt tudjuk irányítani, vezérelni, uralni. Ennek előnye, hogy napszaktól és a természet adottságaitól függetlenül bármikor tudunk fényképezni, elképzelésünk és terveink szerint. A mesterséges fény lehet valamilyen féle lámpa, jobb esetben olyan lámpa, amit kifejezetten fényképezésre gyártottak, mert ebben az esetben egy állandó színhőmérséklet mellett tudunk dolgozni, ami sok könnyebbséget jelent számunkra. De ideális esetben lámpa helyett kifejezetten stúdióvakukat használunk, ezért is beszélünk ilyenkor stúdió világításról, attól függetlenül, hogy ezeket szabadtéren is használhatjuk adott esetben. A stúdió vakuk esetében az előnyünk, hogy rendelkezik egy gyengébb beállító fénnyel, amelyik segítségével be tudjuk állítani a fényeket, hogy a modellünkön a portréfotózás során a megfelelő hatást érjük el, s ez alatt a beállítási idő alatt mégsem égetjük ki a szemét.
Szakmánkban leginkább speciális lámpáinkkal tudjuk visszaadni munkánk minőségét, mintsem szabadban készített képeinkkel.
Kevert fényről pedig akkor beszélünk, amikor a mesterséges fényünk (lámpa, stúdió vaku, vaku) mellett a környezetünk fényét is figyelembe kell vennünk. Azaz besüt a nap és nem tudunk sötétíteni, vagy épp terepen fotózunk, de vakut is használunk, hogy az árnyékokat megvilágítsuk. Ebben az esetben bár kevesebb a fény feletti kontrollunk, mégsem vagyunk annyira kiszolgáltatva mint amikor csak természetes fény mellett dolgozunk.
Glamcor lámpák: napfényhez hasonló, 5600 Kelvin „hűvös (cool down)” fényt bocsájtanak ki. Típusai többféle. Mono, egykaros asztalra, állványra szerelhetőek és vannak állóak is. Az új Glamcor X lámpák már több LED-et tartalmaznak, ezáltal még nagyobb a fényerejük.
Ring úgynevezett körlámpák: LED gyűrűre épített LED-ek elé egy diffúzor került, ezzel biztosítható a homogénebb megvilágítás. Dimmerel állítható fényerő és színhőmérséklet is. A színhőmérséklete 3200-tól 5500 kelvinig terjedhet, így hideg és meleg színhőmérsékletet is elérhetünk. Videózáshoz, fotózáshoz is használható. A körfény közepén található menetbe bármilyen fényképezőgépet, dslr-t rögzíthetünk. Sőt mobiltelefontartó konzol is tartozéka lehet.
De minden egyéb esetben szerintem a fotós szabadsága és leginkább kreativitása az ami meghatározza, hogy tartjuk gépünket. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy adott esetben pont kívánatos a modell melletti nagy negatív tér landscape állásban, hisz oda kerül akár a reklámszöveg, vagy művészetileg sokkal látványosabb.
Fotózási tippek:
-Érdekes módon az emberek nagy részének az egyik szeme nagyobb, mint a másik. Ez nem mindenkinél vehető észre egyformán, ahol viszont szembetűnő, ügyeljünk arra, hogy a kisebb szem kerüljön közelebb az objektívhez. Erre mindenképp érdemes figyelni.
-Ha a fotó alanyunk gyakran pislog, kérjük meg, hogy csukja be a szemét, majd háromra nyissa ki, közben fényképezzünk sorozatot. Így nagyobb az esélye, hogy a portréfotózás során olyan képünk is lesz, amikor a modellünk pont úgy néz a kamerába, kamera mellé, ahogy mi szeretnénk.
-Ha valakinek nagy az orra, érdemes teleobjektívet használni (mondjuk egy 70-200-as objektív esetében a 200 mm-es véget) és az alanyunkat szemből fotózni, így elkerülhető, hogy a fotókon kihangsúlyozzuk ezt a testi adottságát, feltéve profi fényképezőgépek esetén.
-Amennyiben alanyunk elkezd álmosodni, fáradni, értelemszerűen az emberi szem elkezd szűkülni. Ennek elkerülése érdekében ilyenkor kicsit magasabb szögből fényképezzünk, hogy modellünknek fel kelljen néznie a kamerába, ezáltal tágabbra is nyílnak a szemei.
– Világos bőrű modellünket ne öltöztessük világos színű ruhába, mert elveszi arcáról, pilláiról a figyelmet.
– Kevésbé közeli fotóinkat, egy- egy részletet kiemelve érdemes a fókuszgombot használni, mobil telefon használata esetén.
Gyakran elkövetett hibák fotózás közben:
Gondolatmenet befejezéseként még pár sor arról, hogy milyen hibákat ne kövessünk fényképezés közben, melyek azok a hibák amik az egész képet képesek akár elrontani is.
-a háttér rossz kiválasztása – gondolok itt arra, hogy a háttér képes a modellről elterelni a figyelmet, mert túl sok a zavaró tényező, túl nagy a mélység élesség, vagy épp modellünk fejéből kiáll a mögötte lévő tárgy, bútor, stb.
– életlen szemek
-rossz megvilágítás – azaz kiégett vagy beégett modell, az árnyékok előnytelen használata (nagyobb orr, toka az árnyékok által), túl kemény árnyékok, túl kemény fények
-rossz vakuhasználat – amikor lerí a fényképről, hogy vakutunk és az egész kép ezáltal mű, azaz természetellenes lett
-érdektelenség – amikor a modellt nem tudjuk bevonni a fotózásba és unatkozik… Ez egyből meglátszik a képeken. Ennek egyik oka a nem megfelelő kommunikáció is lehet, másik gyakori oka (főleg, ha családtagon gyakorlunk), hogy kissé túlzásba vittük és már unja, elfáradt
-tucatképek készítése – persze, az elején a tanulási fázisban meg kell próbálni más szempilla stylistok képeit megérteni és reprodukálni, de semmiképp ne ragadjunk le az első fotó stílusnál, amit sikeresen tudunk fényképezni
-JPG-ben történő fényképezés RAW helyett , nagy felbontású képek készüljenek.
Köszönöm, hogy végigolvastad.
h | K | s | c | p | s | v |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |